Archief 2006

Januari 2006

3 januari 2006

There are 9 million bicycles in Beijing volgens het nummer. Nou, hier in Saigon zijn er zeker 4 miljoen motoren en scooters. Dankzij een slimme Vietnamees die had besloten ze na te maken en goedkoop te verkopen kon iedereen opeens een brommer kopen. En dat is te merken ! Het is hier warm, druk en chaotisch zoals je verwacht in een hoofdstad in Azie. Het eten is minder spicy maar wel smakelijk. Na een worsteling gisteren bij de loopband (ze gooien de koffers en tassen er gewoon af om bij hun eigen koffer te komen en dus lagen onze tassen naast de band), zijn we naar het hotel gegaan en daarna hebben we de toerist uitgehangen. Met een riksja door de hele stad vervoert voor 5 dollar per uur (ondanks dat ze Amerikanen hebben weggestuurd regeert de Yankee dollar nog steeds als betaalmiddel) en veel gezien. Paar tempels, Saigon rivier en wat kroegen.

Vandaag zijn we naar een scooter center geweest voor wat inkopen en die werd gerund door een Engelsman. Uitgebreide tour door shop en werkplaats gehad en daarna een lift gekregen naar het centrum want we waren daarvoor naar de rand van de stad gegaan. ’s Middags naar een oorlogsmuseum geweest (verplichte kost), in een park gelopen, de nep Notre dame gezien en het standbeeld van de vader van alle vietnamezen (ho chi minh). Nu net gegeten en zo nog wat borrelen. Morgen naar de cu chi tunnels, Hopelijk later meer !!!

7 januari 2006

Nou, we zijn in Cambodja ! Gisteren geslapen in Chau Doc, wat een grensplaats is maar het kostte ons toch nog 3 uur met de boot om bij een grens te komen. Daar hebben we een visum gekocht voor Cambodja waarvan iedereen zegt dat het niet kan bij die grens. Maar dit was geen probleem, alleen een extra rij. Sandra voelde zich de laatste dagen op de Mekong rivier net de koningin….. Je zit de hele dag te zwaaien naar kinderen die gillen en zwaaien vanaf de kant. Jeroen’s kale hoofd heeft ook in Vietnam voor open monden gezorgd. Behalve monniken heeft niemand hier een kaal hoofd. Een gezin (man en vrouw met kind) stopte zelfs met hun brommer om naar ons te kijken…..en vooral Jeroen uit/ toe te lachen. We zijn nu in Phnom Penh. Morgen gaan we naar de beruchte S21 gevangenis kijken en naar de killing fields. Gezellig tripje voor een zondag. We hebben gehoord dat er een virus op de site zat van meerdere mensen. Dat zal door de update uit Vietnam gekomen zijn. Hopelijk is hij nu weg en anders solly ! We hebben ons best gedaan.

8 januari 2006

Een vermoeiende dag in en rondom Phnom Penh. Vanochtend eerst met een gids en auto naar de S21 gevangenis gegaan. Deze oude school werd onder het regime van Pol Pot gebruikt als ‘ondervragings’ruimte. Mensen werden hier zo lang gemarteld tot ze toegaven dat ze bv voor de CIA werkten en daarna afgevoerd naar de killing fields. Na de S21 zijn we ook naar deze killing fields gegaan, ongeveer 15 kilometer buiten deze stad en over hele slechte wegen doe je daar nog 40 minuten over. Dit was heel indrukwekkend. Je zag de botten en kleren gewoon uit de grond komen, de grond waar je overliep zat vlak onder het zand wit van botten.

’s Middags hebben we helemaal de tourist uitgehangen door naar het paleis van de koning te gaan. Ook zijn we naar Wat Phnom gegaan, de tempel waarnaar de stad is vernoemd. Jan van rondjeazie en zijn broer Kees zijn ook onderweg naar Phnom Penh en uiteraard ook hun partners en de rest. Straks zullen we misschien wat gaan eten met elkaar. Soort buitenlandse voetbaltrip zonder voetbal.

10 januari 2006

Zoals je gisteren in de comments hebt kunnen lezen zijn we dus aangekomen in Siem Reap. Met een speedboot van Phnom Penh zijn we naar Siem Reap gevaren. Dit deed er naar ons zin nog wel erg lang over, zeker omdat we de dagen ervoor ook al de hele tijd gevaren hadden over de Mekong. Maar dat mocht de pret niet drukken. Gisteren op aanraden van Jan in de Soup Dragon gegeten en dat was interdaad erg lekkel. Voor de rest weinig gedaan en ’s avonds wat gedronken in Molly Malone. Vanochtend naar Angkor gegaan met minibus en gids. Om alle touristen te mijden zijn we begonnen in Wat Thom. Erg mooi, zeker als je beseft dat daar honderden jaren geleden ongeveer een miljoen mensen leefden. Via de royal palace zijn we naar Ta Phrom gegaan, dit is een tempel die overwoekerd wordt door bomen en vooral de wortels ervan. De gids vertelde dat er ook een deel van Tomb Raider is opgenomen. Na de lunch hebben we Angkor Wat bezocht die toen erg rustig was. Ook mooi maar de conclusie is dat we Angkor Thom indrukwekkender vonden. In de hitte ook nog een tempelberg opgeklommen waarna je een mooi uitzicht hebt over alles. Al met al een indrukwekkende ervaring maar morgen gaan we relaxen. En voor een khmer massage….

11 januari 2006

Siem Reap is net een groot dorp. Ondanks dat er ongeveer 100.000 mensen wonen zijn er maar weinig wegen geasfalteerd. Er is weinig verkeer en het is hier best rustig. Phnom Penh is drukker. Maar dat is niet zo gek met bijna 2 miljoen inwoners. De franse invloeden zijn nog duidelijk aanwezig, bij het ontbijt worden baquettes geserveerd en daarnet hebben we zitten brunchen in een lunchroom met allerlei lekkere sandwiches en broodjes die je eerder in Parijs verwacht als in Cambodja. Verder is het vooral rijst met vlees en groente wat hier de klok slaat, net zoals in Thailand maar dan minder heet en meer gekruid. Voor de rest zie je hier veel slachtoffers van de duizenden mijnen die hier nog liggen. Veel mensen die een been missen en bedelen. Ze hoeven niet op de regering te rekenen qua uitkering. De Khmer massage was lekker maar wel erg hard. Het voelde als een marteling op sommige momenten…. Morgen op naar Thailand, waarschijnlijk een lange dag in de auto omdat de wegen slecht zijn. Dus met een gangetje van 40 km per uur over de gaten in de weg. Klinkt goed he !

13 januari 2006

Gisteren met een airconditioned auto van Siem Reap naar Poipet gegaan aan de Thaise grens. Over hele slechte wegen en bruggen waarvan je je afvraagt hoe lang ze het nog redden. De grens lopend overgestoken en daar met een tuktuk naar ons hotel in Aranyaprathet gegaan. Wat meteen opviel na een week Cambodja zijn de uitstekende wegen hier in Thailand. Alsof je vanuit Belgie Nederland binnenrijdt zeg maar. 🙂 Vanochtend de bus naar Bangkok genomen voor ongeveer 4 euro per persoon en 4,5 uur later zijn we weer in deze geweldige stad. Ingecheckt in het sjieke Rembrandt Hotel (nog bedankt voor de fax van je collega, Gerard!) hebben we na 2 zwembadloze weken in Azie als eerste het zwembad opgezocht. En nu? Nu gaan we lekker eten. Thais uiteraard……….

14 januari 2006

Gisteren sloten we af met dat we trek hadden in Thais eten. Toen we wegliepen uit het internet cafe zagen we een Thais eethuis dat afgeladen was. Zowel met touristen maar ook veel Thaien. Dat vonden we een goed teken en dus zijn we er gaan zitten (wat makkelijker klinkt als het was want er was geen tafel vrij). Onze Amerikaanse tafelgenoot vertelde dat het een restaurant was dat in alle reisgidsen voorkomt. Vandaar de drukte want hij werd overal goed besproken. Het eten was lekkel en dus gaan we er zo weer heen. Voor andere Bangkok gangers: het gaat om restaurant Suda aan Soi 14 van Sukhumvit road. Na het eten nog een rondje lopen, misschien wat voetbal kijken (Man. City – Man. U). Het echte nieuws moet morgen uit Arnhem komen. Vanuit Bangkok zeggen we: Hup Feyenoord !!!

16 januari 2006

Op zondagochtend toen jullie nog lekker allemaal in jullie bed lagen namen we de bus naar Hua Hin vanaf de Southern bus terminal in Bangkok. Voor 150 baht (ongeveer 3 euro) kun je met de bus naar deze koninklijke badplaats. Die titel heeft het plaatsje gekregen omdat er een zomerpaleis van de koning net buiten het centrum ligt. Hij komt hier dus ook heen om zijn Singha’s in de zon te drinken.

Toen we gisteravond de shuttle bus naar het centrum namen (op de website van het hotel stond dat het centrum op 5 minuten loopafstand was, maar deze afstand loopt Marathon-Fred niet eens in 5 minuten) kregen we van Menno de 0-1 voorsprong door van Feyenoord via de sms (nog bedankt GozerT). Tijdens het eten lag mijn gsm prominent op tafel zodat veranderingen in de stand invloed kon hebben op ons humeur en de singha bestellingen. Na het eindsignaal namen we een toetje en een biertje, zo zijn we dan ook wel weer. Op de foto zie je Sandra die kokoswafels op de markt koopt. Lekkel !

18 januari 2006

Het leven aan een Thais strand is verre van vervelend. Liggend op je strandbed hoef je behalve naar het toilet nergens naartoe, alles komt voorbij. Om de twee minuten (ruim gerekend) komt er wel een masseuse, pedi- en/of manicure, ijscokarretjes, donuts en maisverkopers (zie foto) langs.

Een paar jaar geleden op het strand in Jomtien kwamen ze ook de tiger prawns aan je strandbed bereiden. Je singha’s moet je alleen wel zelf halen, een kniesoor die daarop let. Ook de hele markt komt voorbij met sarongs, tasjes, horloges, sieraden en andere ellende. Deze groep verkopers is wel gevaarlijk om naar te kijken als ze langslopen. Een vriendelijke glimlach van jouw kant en ze staan gelijk bij je bed. Soms voel je je dan net iemand die bij een veiling toevallig moest niezen en dit inprobeert te houden en door die actie een peperdure vaas uit de tweede ming dynastie heeft gekocht. Gezicht strak in de plooi houden dus of je zonnebril ophouden. O ja, de verkopers daarvan zijn ook in ruime mate vertegenwoordigd.

20 januari 2006

Gisteren hebben we onze traditionele culinaire fout gemaakt. In het langsrijden met de taxi zag het restaurant met de naam Hot Pot er best grappig uit. En er zaten veel locals te eten dus het leek ons een goede keuze. Het kon liggen aan onze menu keuze van suki yaki maar echt lekker was het niet. De bedoeling is dat je je rauwe eten voornamelijk bestaand uit kool, vieze vis en dingen met zeewier in het hete water deed en daarna opat. Gelukkig was de bijhorende saus wel lekker, dus veel daarvan erover en je proefde de rest niet meer. Al met al lachen want alle witte mensen die er zaten maakte er net als wij een zooitje van.

Naast voetbal en het drinken van bier zijn ook scooters een manier om in contact te treden met inwoners van een stad. Kregen we in Ho Chi Minh city al een gratis rondleiding en een paar liften aangeboden van de plaatselijke scooterwinkel, zo hebben we vanmiddag opgetrokken met de plaatselijke scooter verhuurder. Bij zijn huis stonden mooie scooters die je kunt huren om Thailand mee rond te rijden. Gelukkig hebben we onze rijbewijzen niet bij ons, want we kwamen even in de verleiding.

Net hebben we voor de afwisseling indiaas gegeten en bij een straatkraampje een soort bananenpannekoek als toetje. Jullie straks veel plezier met de aardappels. Groeten !!

22 januari 2006

Vandaag hebben we onze laatste dag in de zon doorgebracht bij het zwembad. Morgen gaan we met de bus en taxi naar het vliegveld en rond deze tijd (13 uur in NL) zitten we in het vliegtuig naar Hong Kong alwaar we overstappen naar 020. Dinsdagmorgen zijn we daardoor weer thuis. We hebben de afgelopen 3 weken mooie dingen gezien, lekkere dingen gegeten maar het zit er wel weer op. Zoals altijd gaat de tijd enerzijds snel anderzijds langzaam. Voor ons gevoel zijn we hier al 2 maanden maar we zijn toch echt maar 3 weken weggeweest. Voor zo hopen we weer goede berichten te krijgen van Menno uit de Kuip. Fluitsignaal is nu ongeveer. 😉 We gaan in spanning zo de tas in pakken. Hup Feyenoord !!!

24 januari 2006 We zijn weer thuis. Gisterenochtend om 10.00 uur (04.00 uur in de ochtend in Nederland) begonnen we aan onze reis met een bus, taxi en een vlucht van Bangkok naar Hong Kong en van Hong Kong naar 020.

Vanochtend om 08.00 uur waren we weer thuis en ik kan alleen maar zeggen dat het koud en guur is 😉 De eerste was zit er al weer in en zo gaan we verder met de normale gang van zaken. De foto’s komen binnenkort maar ik moet eerst eens selecteren welke van de 700 (ik leek vooral bij Angkor Wat wel een JapannerT) de moeite waard zijn.

Februari 2006

In februari won een ontketend Feyenoord met 3-2 de klassieker.

En kregen we nog een mooie postzegelset van Feyenoord uit 1970.

Maar het grootste nieuws in februari was de geboorte van nichtje Linn.

Maart 2006

Begin maart sneeuwde het vooral. Poes Scummy wilde eigenlijk niet door de sneeuw lopen maar ze moest en zou naar buiten.

Ondanks de koude schreef ik weer een stadion erbij op het lijstje. De bosuil in Antwerpen.

April 2006

Op 9 april 2006 werd ik 33, dat weerhield mij (en mede-dertigers Kees, Annemieke en Menno) en twintiger Sandra om voor de wedstrijd in Heerenveen een jeugdherberg te boeken in Sneek. Het bleef lang onrustig na het gelijke spel in het Friese Haagje.

Eind april deden we mee aan de IJsselkrieg. Een rondje IJsselmeer op de scooter. Met wedstrijd element. Je moest bij vooraf vastgesteld benzinepompen iets kopen om aan te tonen dat je het gehele rondje had gereden.

Mei 2006

In Mei ging ik samen met Menno en Marc op bezoek bij MSV Duisburg.

En daar stond ik dan langs de kant van de weg tussen Retie en Dessel in België. Normaliter rijdt Sandra op de P200 als we naar een rally gaan maar omdat ze de scooter raar vond doen ben ik erop gaan rijden. Totdat ik hier met piepende banden ineens stil kwam te staan.

Een kapotte lager in het voorwiel verhinderde dat we vlekkeloos verder konden. Ik werd met scooter en al opgehaald door de organisatie en Sandra, Johan en Eric zijn verder gereden. De hele zaterdag is er via allerlei wegen geprobeerd om een nieuw lager te scoren maar dat mocht helaas niet baten. Gelukkig waren er nog meer Nederlanders en 1 ervan had een grote auto.

Juni 2006

In juni bezochten we samen met Annemieke, Menno en Marc de hoofdstad van Ierland. Veel pubbezoek én een bezoekje aan de wedstrijd Shelbourne F.C. – Bray Wanderers.

In juni vond ook het Wereldkampioenschap voetbal plaats. En laat deze auto net om de hoek van kantoor geparkeerd staan. Doen ze express die Duitsers.

Juli 2006

Op 2 juli 2006 vierde Sandra in blakende gezondheid haar 30e verjaardag.

Verder organiseerden we als eerste keer met onze scooterclub een eigen weekend. Een groot succes en met een rondje door Rotterdam met een grote groep scooters.

Later die maand kwam het boekje twaalf en een half jaar stichting renovatie Stadion Feijenoord uit. Met een verhaal van Jeroen. De Ako-literatuur prijs kon niet uitblijven.

Met stadions in Nederland werden we ook verwend. In een maand tijd zou Feyenoord op zowel stadion ‘Berg en dal’ in Apeldoorn als op de ‘Langeleegte’ in Veendam in actie komen.

Omdat we vonden dat we te vaak thuis te vinden waren zijn we een weekendje naar Oostende geweest.

Augustus 2006

In augustus waren we weer vrijwilligers op de Open Dag van Feyenoord en vertrokken we voor een scooterweekend richting Zeeland. Uiteraard niet zonder pech onderweg.

Voor de rest reden we nog wat rondjes door Rotterdam heen als tegenhangers van de rollerskaters.

September 2006

September bracht ons een aantal nieuwe stadions. Allereerst was daar de reis naar Sofia waar Feyenoord tegen Lokomotiv Sofia aan moest treden. Mooie stad overigens.

Oktober 2006

Oktober bracht Sandra in Kopenhagen voor een cursus en mij in Basel voor de UEFA-Cup wedstrijd van Feyenoord.

Ook stond Jeroen stil langs de snelweg met een kapotte scooter.

November 2006

November was een maand van uitwedstrijden in Brabant. Eerst werd Feyenoord uitgeschakeld door RKC in het vaderlandse bekertoernooi. Een paar dagen later bereikten we via een omweg het stadion van Willem II. De plaatselijke driehoek stelde geen prijs op Feyenoord-fans. Toch waren er net zoveel als normaal. Alleen op andere vakken.

Tevens maakten we plannen voor onze volgende reis die ons begin 2007 in Laos zou brengen. Fred had een kaartje over voor Mooi weer de Leeuw en zo bevond Jeroen zich ook nog eens in een tv-studio.

Een zwarte dag voor Feyenoord volgde later die maand. Over de wedstrijd in en tegen Nancy is voldoende gezegd en geschreven.

December 2006

In december werd nog volop gevoetbald. Feyenoord leek te overwinteren in Europa en zou tegen Tottenham spelen. De UEFA en CAS staken daar echter een stokje voor.

Een reeds klaarstaand biertje in Vientiane deed ons nog meer naar de aanstaande reis verlangen.

Op kantoor werd de tijd nuttig besteed.

En vlak voor de jaarwisseling won Feyenoord met 1-3 op Woudenstein. De tassen werden ingepakt en wij vertrokken op oudjaarsdag richting Bangkok.